April 08, 2010

در باب اخراج مرتضی مردیها

در باب اخراج مرتضی مردیها

 

1. راستش حالا مرتضی مردیها هم از دست رفته است. اصلاً تعجب نمی کنم. این روز ها زیاد تعجب می کنم ولی این بار نه. نمی دانم چه اصراری هست از سیاستمداران که مدرسان دانشگاهی ِ ما بدل بشوند به مشتی آدم بی بخار بی خاصیت که از آنچه آموخته اند یا لااقل مدرکش را گرفته اند- هیچ بروز و ظهوری در جامعه نداشته باشند. همه چیزشان بشود کلاس های ملال آور و کم نور و چندتا دانشجوی ارشد و دکتری بی حوصله و مقالاتی در ژورنال های چرند و هرگز خوانده نشده و نشونده! آسیایی یا هر ده کوره دیگر. اصلاً چند مدرس به درد بخور دیگر در دانشگاه های ما مانده اند که مستقلاً فکر کنند و ایده به زبان فارسی تولید کنند؟ یا کتاب هایی ترجمه کنند که متن های شارحانه و چرند و درجه سه استادان ضعیف ِ دانشکده های کوچک و ضعیف غربی نباشد و فرضا ً کتاب هایی از غول های بزرگ دنیا در حوزه کاری شان باشد؟ هستند؟ چند نفرند ؟ کو؟

2. مرتضی مردیها یک «مولف» واقعی است . واقعاً با خرد خود بنیاد به قول کانت- می اندیشد و البته ذهن گشاده ای نسبت به افکار دیگران دارد. حتی ترجمه هاش هم مولفانه اند. ترجمه نظریه کنش بوردیو و نقد مدرنیته آلن تورن و فایده گرایی میل همانقدر ارزشمند و آگاهانه اند به مقدمه ها و یادداشت های ِجامع مردیها در این کتاب ها نگاه کنید تا کتاب های خودش : «فضیلت عدم قطعیت در عدم شناخت اجتماع» که فوق العاده است و مبانی فکر سیاسی . جدا از این ها مردی ها ، مقاله نویس خوبی هم هست. و همه اینها یعنی مردیها آدمی است که خودش فکر میکند و جداً می اندیشد و مثل آن جماعتِ آسّه بیا آسّه برو که گربه شاخت نزنه!  نیست. 

3. یعنی با اخراج مرتضی مردیها اوضاع دانشگاه علامه و گروه فلسفه درست می شود؟ ... مرتضی مردیها ریشه همه بدبختی هاست؟ ... حیف ... مرتضی مردیها می رود احتمالاً به زودی مثل سروش ، کدیور ، آشوری ، مجتهد شبستری ، بشیریه ، سید جواد طباطبایی و ....  باز هم دانشگاه های فارسی زبان یکی از متفکران فارسی را ازدست می دهد ... حیف .... حیف.... حیف.

2 comments:

علی غرقی said...

خدا رو چه دیدی؟ شاید "پرسش" هم یک روزی به یک تشکیلات قدرتمندی تبدیل شد؛ دانشگاه شد. اون وقته که چند نفر از این استادای اخراجی باز هم دارن تو یک دانشگاه فارس زبان درس می دن

http://www.qporsesh.com/

Anonymous said...

نه نه نه اشتباه نکنید مردیها اخراج نشده... او به گفته گویندگان، تنها ممنوع التدریس شده آنهم به این دلیل ساده که آقایان پس از سالها مکاشفه به این نتیجه رسیده اند که مدرک تحصیلی او مرتبط با گروه فلسفه نیست. پس تدریس تا اطلاع ثانوی و کسب مدرک مرتبط تعطیل...